Lifestyle · Urheilu

ITSELUOTTAMUKSESTA

Tein sunnuntaina päätöksen osallistua ensimmäisiin pukupainikisoihini, vaikka en pukupainia ole ehtinyt paljonkaan treenaamaan. Aluksi siis sanoin etten lähde mukaan koska rehellisesti sanottuna minua vähän pelotti, mutta asia vaivasi minua parin päivän ajan. Jahkailin kotona että olisiko kuitenkin pitänyt lähteä vai oliko tämä nyt oikea ratkaisu ja loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen että hitto, lähden! Juttelin toki asiasta mieheni, parin painikaverin ja ystäväni kanssa. Lopuksi varmistin vielä valmentajalta hänen mielipidettään. Kaikki oli sitä mieltä että miksei. Joten hell yeah, ilmoittauduin mukaan. Aloinkin sitten pohtimaan itseluottamusta kaiken tämän jännityksen keskellä.

dsc_0315

Olen täällä blogissa jo muttaman kerran kirjoitellut siitä, että pitää tehdä sitä mistä tykkää ja uskoa omaan tekemiseen vaikka se on välillä vaikeaa. Mutta niin kuin varmaan monella muullakin, minulla usko itseeni horjuu säännöllisesti, varsinkin tällaisten jännitävien päätösten äärellä. Silloin täytyy muistuttaa itseä perusasioista: miksi on aloittanut, mihin on tähtäämässä, mitä kyseiseltä asialta haluaa. Kaikki on kiinni korvien välistä. Meidän mielellä on mahtava voima: joko uskomme itseemme, tai sitten emme.  Sinne epävarmuuden ja epäluottamuksen tielle on todella helppo lipsua, ellei ole ehtinyt kehittää rautaista itseluottamusta. Jos taas luotamme itseemme niin toimimme yleensä vaistomaisesti oikein ja itsellemme luontevalla tavalla.

Miten itseluottamusta voi sitten vahvistaa?

1) Mielestäni ensin täytyy lähteä siitä ettei koskaan sano “en osaa”. Tein tietoisen päätöksen painiharrastuksen alussa siitä, etten enää koskaan sano “en osaa”. Osaan jos haluan. Opin jos haluan. Opin nopeammin kun ajattelen positiivisesti. Negatiivisuus ei johda mihinkään vaan toimii pahimmillaan jarruna.

2) Itseluottamus kasvaa, kun on onnistunut sellaisessa asiassa jonka eteen on joutunut ponnistelemaan. Jos onnistumisen kokemuksia ei ole hetkeen ollut, kannattaa ajatella edellisiä onnistumisen kokemuksia ja ammentaa voimaa niistä.

3) Kannattaa olla sellaisten ihmisten seurassa, jotka kannustavat sinua. Kun epävarmuus ja  uskonpuute omaan tekemiseen iskee, tulee kavereiden tsempit tarpeeseen.

4) Käytä mielikuvaharjoittelua apuna. Kun tiedät mitä haluat, tee siitä itsellesi mielikuva. Kuvittele itsesi tekemässä sitä mitä tavoittelet ja ole mielikuvassasi sellainen, millainen haluaisit olla. Tee mielikuvastasi mahdollisimman aidon tuntuinen: miltä sinusta tuntuu? Mitä näet? Mitä kuulet?

Ja näin keräsin itseni ja ilmoittauduin mukaan. Luin joskus, että rohkeutta ei ole se että ei pelkää vaan se, että toimii pelosta huolimatta.

OSS!

PS. Kisat ovat siis joukkuekilpailut ja tällä hetkellä on vähän epävarmaa päästäänkö lähtemään. Toivotaan että päästään! Loppuun Elastisen biisi joka tuntui jotenkin sopivan tähän loppuun. 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s