Training · Urheilu

KEHON KOOSTUMUSTA JA PALANUTTA NAHKAA

Heipsistä hei! Meidän perheen aikataulut ovat olleet ihan sekaisin, on ollut kaikenlaista menoa yhdessä ja erikseen, joten treenaaminen on jäänyt vähäiselle. Muutaman kerran olen ehtinyt punttisalille, jossa olen sitten tehnyt kauan kaipaamaani voimatreeniä, ja tatamille olen ehtinyt vain kerran. Valmentajaltani Samilta tuli jo vähän noottia siitä ettei minua ole näkynyt, mutta pian tilanne hieman normalisoituu ja minun pitäisi taas päästä normaaliin treenisykliin kiinni. 🙂

Olin sunnuntaina Spartangearin Räjähtävää voimaa- treeniseminaarissa. Yhteensä kuutisen tuntia harjoiteltiin ja opiskeltiin voimaliikkeitä ensin sisällä, sitten ulkona. Olipa todella mukava ja antoisa päivä! Alkulämmittelyinä oli liikkuvuutta ja varsinkin selkärangan avausta sekä reaktioharjoituksia. Voimatreeniä harjoittelimme muun muassa slämmipallolla. Ulkona pääsimme harjoittelemaan sprinttitekniikkaa ja loikkia. Päivän aikana tuli tosi paljon uusia juttuja! On kiva päästä soveltamaan näitä omiin tuleviin treeneihin. Kuten olen aikaisemmin kertonut, voimatreeni on sydäntäni erittäin lähellä ja on mukava oppia uusia tekniikoita voiman harjoittamiseen. Räjähtävää voimaa tarvitsen jonkin verran myös painihommissa, joten tämä seminaari tuli todella tarpeeseen.

PhotoEditor-1496408816381
Palloa heiteltiin kaikin voimin mm. ylös- , alas- ja taaksepäin.
PhotoEditor-1496409033733
Heittää heittää. Voimalla.

Seminaari oli siis Turussa ja olin varautunut huonoon (tai siis pilviseen ja sateen mahdollisuuteen) ilmaan, ja olin tietenkin jättänyt aurinkorasvan kotiin. Minulla paloi hartiat niin pahasti että ne ovat olleet useamman päivän kosketusarat. En ole vuosiin palanut näin pahasti ja käytänkin yleensä aina aurinkorasvaa. En tiedä mikä aivopieru minulla kävi, kun aamulla pakkasin ja jätin kaikki aurinkoisen päivän varusteet kotiin. Minulla ei siis myöskään ollut lippistä tai aurinkolaseja. Mutta minulla oli kaksi takkia, kolme treenipaitaa ja kahdet kengät. Voi kiesus. Olin nukkunut aika huonosti ennen seminaaria, syytän tästä kömmähdyksestä vähäisiä yöuniani. Tässä onkin päivät menneet mukavasti sunnuntaista palautuessa ja hartioita rasvaillessa.

PhotoEditor-1496408972472
Opeteltiin spurttailemaan.
PhotoEditor-1496408891359
Mikäs tässä istuskellessa. Laitettiin vähän keskivartaloa töihin.
PhotoEditor-1496409091149
Pitää syödä hyvin että jaksaa! 🙂 Pitkän päivän päätteeksi käytiin syömässä kasvispurilaiset, oli muuten hyvää!

Kävin pitkästä aikaa myös kehonkoostumusmittauksessa, ja tulokset olivat erittäin lohdulliset! Olen siis edellisen kerran käynyt mittauksessa kuusi vuotta sitten. Kuuden vuoden aikana muun muassa lihasta on tullut reilu viisi kiloa lisää ja fitnesspisteetkin on kivunneet mukavasti 83:ta 87:än. Olin huolissani lähinnä siitä, että muutaman viime vuoden aikana minulle olisi käynyt niin, että lihasta olisi lähtenyt ja rasvaa tullut enemmän, mutta toisin kävi. Rasvan määrä on tietenkin myös noussut, mutta on ihan suhteellisen hyvissä lukemissa, sitä ei ole mitenkään huolestuttavasti liikaa. Ainoa miinus oli viskeraalirasvan, eli juuri sen huonon sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrän kasvu, mutta tulosten lukija sanoi että se on aika normaalia hiljattain synnyttäneille naisille. Ja ettei sekään lukema huolestuttava ole. Hyvin lohdullista tämäkin siis. Tiputettavaa on nyt kuitenkin se muutama kilo, juurikin siitä sisäisestä rasvasta. Laihduttamaan minun ei varsinaisesti (ihanaa!!!) tarvitse alkaa, mutta ruokavalion tarkastus olisi paikallaan. Pitäisi muistaa syödä tarpeeksi myös lepopäivinä ja jättää ylimääräinen herkuttelu pois. Karkkipäivän aion kuitenkin pitää! 🙂 Mutta siis millekään kitudieetille ei ole tarvetta. Lihasmassastani lukija oli hyvinkin vaikuttunut ja korosti sitä ettei lihasta kannata hävittää. En kyllä haluaisikaan!

Välillä pohdin, että olisi kiva näyttää urheilullisemmalta. Tai olla kireämmässä kunnossa. Kuitenkin siis näyttää siltä että treenaa niinkin paljon mitä treenaan. Sitten alan miettimään, että pitäiskö nyt kuitenkin laihduttaa ja vetäistä joku kitudieetti ja sitten helposti lähden ihan väärille urille asian suhteen. Siitä tämä kehonkoostumusmittaus on kiva, että näkee vähän enemmän mitä siellä ihon alla oikeasti on. Tietenkään tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta hyvinkin suuntaa antavaa tietoa. Ystäväni tuossa sanoikin ihan hyvin kun tätä pohdiskelin hänelle ääneen: “Jenni hei, ootkos nyt miettiny näitä sun lajeja? Tyyppi on painija ja painonnostaja, tavallaan noi sun lajivalinnat ei nyt ihan tue sitä että näyttäisit vaikka joltain bikinifitness urheilijalta”. No juu, näinhän se on. 🙂

PhotoEditor-1496409415540
Tästä olen erittäin tyytyväinen.
IMG_20170518_125750_663
Oishan se kiva että lihakset olisi kokoajan pumpissa ja näyttäisi tältä. Mutta kun ei näytä. Siellä ne silti on. 🙂

Mukavaa viikonloppua kaikille ja hirmuisen paljon onnea kaikille valmistuville! ❤

 

Leave a Reply

