Lifestyle · Training · Urheilu

MOTIVAATIO, MISSÄ OLET?

On kausia jolloin treeni ei kulje, arki tympii tai töissä ei mene ihan putkeen. Asiat tuntuvat takkuavan ja olo on hieman alavireinen. Se on ihan normaalia ja ok. Olen tässä pohdiskellut, että miten inspiroida itseään jaksamaan tämän takkuavan kauden yli?

Minulla on nyt ollut harrastusten kanssa (lähinnä lukkopaini ja kuntosali) käynnistys- ja motivaatio-ongelmia. Varsinkin lukkopainissa, jossa on aika miesvoittoinen harrastajakunta (ja kesän aikana ollaan naisten kesken osuttu aina eri treeneihin), tulee aika usein jopa hieman epätoivoinen fiilis. Älkää käsittäkö väärin, minulla ei ole mitään ongelmaa treenata vain miesten kanssa, mutta aina silloin tällöin selkeät fysiikkaerot tulevat treenien aikana esiin. Välillä tunnen itseni lähinnä heittopussiksi ja turhauttaa, jos sparrien aikana päädyn jatkuvasti tilanteeseen jossa joudun taputtamaan. Varsinkin, jos en itse saa tehtyä oikein mitään ja reagointikykyni on huonoa. Sen lisäksi että suurin osa miehistä on minua korkeammalla vyöarvolla ja pidempään lajia harrastaneita, myös voimaerot tulevat esiin. On päiviä, jolloin sparraaminen tuntuu olevan vain selviytymistä. Ja turhauttaahan se, kun tuntuu että kaikki ikuisuudelta tuntuvat erät vaan makaat kaverin alla. Ei nyt sillä että olisin naisten kanssa yhtään taitavampi, mutta ehkä sellaisia selkeitä eroja ei pääse naisten välillä syntymään, olemme kaikki suhteellisen samalla viivalla.

Niin, se motivaatio. Toivon, ei, haluan uskoa että jokainen treenikerta vie eteenpäin. Että näiden huonojen jaksojen jälkeen koittaa aika, jolloin huomaan että paini rullaa, olen oppinut jotain uutta, saan itse tehtyä jonkun lopetuksen. Korostettakoon taas perusasioita mitkä pätevät kaikkeen tekemiseen: usko, päättäväisyys, positiivisuus. Eikä tietenkään pidä luovuttaa.

Kesälomien jälkeen itsensä motivointi saattaa tulla erityisesti tarpeeseen, oli asia sitten mikä tahansa. Työ, harrastus, sosiallinen elämä… Se että saa itsensä ylipäätänsä liikkeelle kotisohvan pohjalta, on jo hyvä. Kalenteria ja päiväkirjaa kannattaa käyttää hyödyksi (itse olen kokenut ne todella hyödyllisiksi), ja suunnitella etukäteen mitä viikko pitää sisällään, ja sitten oikeasti vain toteuttaa ne, vaikka juuri sillä hetkellä tuntuisi siltä ettei jaksaisi. Päiväkirjaan ei tarvitse ihan kaikkia tekemisiä kirjata ylös, mutta vaikka muutamalla lausella: mikä oli päivän fiilis? Mitä teit/harrastit? Miten meni? Ja mahdollisesti jotain muita huomioita (esim. missä parantamisen varaa/kehittämisen kohteet). Esimerkkinä vaikka omasta salipäiväkirjasta:

Pe 30.6. Voimatreeni, koko kroppa. Treeni meni ok, vaikka vähän väsytti. Kyykkypainot tuntuiraskaalta, muissa painot ok. Maastavetoon ens kerralla enemmän. Tekniikat hyvä, perille meni! Päivän aikana vois juoda enemmän vettä. (Lisäksi minulla on tekemäni liikkeet ja niissä käytetyt painot sekä sarjamäärä lueteltuna)

Sitten kannattaa aina katsoa tai kuunnella jotain inspiroivia videoita ja musiikkia, netti on niitä pullollaan! Tässä yksi erinomainen motivaatiopätkä, jonka olen parin viikon aikana kuunnellut lähes päivittäin.

Mitä keinoja teillä on itsenne motivointiin? Inspiroivaa viikonloppua kaikille! ❤

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s