Kuinka lievittää ahdistusta

Rintaa puristaa. On vaikea hengittää. Ahdistaa. Sydän hakkaa nopeaan tahtiin. Työpäivän kuormittavuus, ihmissuhteet, oma käytös, jokin on laukaissut ahdistuksen. Ahdistuneisuus on kamala tunne. Jos se jatkuu pitkään ja jos oireet ovat fyysisesti vakavat, on tottakai syytä hakeutua lääkäriin jotta ahdistukseen saisi jonkinlaista apua. Silloin tällöin ahdistusta voi kokea hetkellisesti, vaikka elämän pääkohdat olisi ihan hyvin. Töissä saattaa olla hektistä ja kuormittavaa, joku ihmissuhde saattaa olla huonosti tai jotain muuta vastaavaa. Ahdistuneisuuden tunnetta voi lievittää itse ja haluankin jakaa omat vinkkini ahdistuksen helpottamiseen.

cof
Saimaalla oli viikonloppuna upeat maisemat.

Rentoudu ja hengitä. Kun tunnet ahdistuksen ottavan sinusta valtaa, koeta rentoutua. Ota hyvä asento istuen ja hengitä syvään. Hengitä parempaa oloa sisään ja ahdistusta ulos. Tarkkaile sydämen sykettä ja tunne kuinka se hiljalleen palautuu normaaliksi. Keskity hengittämiseen muutaman minuutin ajan.

Kohtaa ongelma. Kun olet hengittänyt muutaman kerran syvään, kohtaa ahdistus ja ongelma sen takana. Mikä laukaisi ahdistuksen? Onko siihen ratkaisu? Jos on, toimi pikkuhiljaa siihen suuntaan että saat ongelman ratkaistua. Jos siihen ei ole ratkaisua, hengitä syvään ja lopeta asian vatvominen, koeta päästää tunteesta irti.

Liikunta. Liikkuminen auttaa aina. Parasta on päästä tekemään sitä mistä eniten pitää, mutta kaikenlainen liikunta ja liikkuminen parantaa mielialaa ja auttaa rentoutumaan. Erityisesti luonnossa liikkuminen helpottaa pahaa oloa. Mene vaikka metsään, hengitä puhdasta ilmaa ja kuuntele luonnon ääniä.

Kirjoita, piirrä, maalaa. Pura ahdistus paperille tai taululle. Missä se tuntuu? Miltä se tuntuu? Minkä värinen se on? Millainen se on? Ulkoista se.

Sisäinen puhe. Laita silmät kiinni ja kuuntele miten puhut itsellesi. Jos sisäinen puhe on negatiivista, yritä kääntää se myönteiseksi. Lopeta vaatiminen, sättiminen, arvostelu ja kauhukuvien maalaus. Tarkkaile sisäistä puhettasi ja koeta olla tarttumatta ajatuksiin. Ajattele positiivisia asioita, kannusta itseäsi.

Kiitä hyvistä asioista. Kiitollisuus poistaa ahdistuksen ja stressin tunnetta ja lisää positiivisuutta. Vaikka juuri nyt tuntuisi pahalta, mieti mitkä asiat ovat kuitenkin hyvin. Voit listata ne mielessäsi tai kirjoittaa paperille. Mitä asioita elämässäsi arvostat? Mitkä pienetkin asiat ovat sinulle arvokkaita? Mistä saat iloa? Voit pitää päivittäin kiitollisuuslistaa. Mistä tänään olet kiitollinen?

Nämä asiat ovat itselleni iso apu, kun oloni on tukala. Toivon että tästä oli teillekin apua, tai vaikka uusia keinoja vaikean olon helpottamiseen. 🙂 Ihanaa viikkoa kaikille!

PS. Olen kiitollinen siitä, että ympärilläni on ihmisiä jotka aidosti rakastavat minua.

nor
Kävin metsässä keräämässä mustikoita ja hiljentymässä hetkeksi.

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Kuinka lievittää ahdistusta

  1. Arvostan suuresti, että päätit jakaa nämä vinkit, jotka sinua ovat auttaneet. 🙂 Inspiroit minuakin ehkä jossain vaiheessa kirjoittamaan kokemuksistani. Minulla oli vuosia sitten tapana ahdistua kaikesta ja hyvin suureellisesti – jopa siinä määrin, että minulle diagnosoitiin määrittämätön ahdistuneisuushäiriö. Olen niin kiitollinen, että olen päässyt ahdistuneisuudesta eroon. Toki se pienissä määrin ja satunnaisesti kuuluu ihmiselämään, ei sitä voi tai pidäkään kokonaan poistaa.
    Ihanaa maanantai-iltaa sinne! Keep it up! ❤

    Like

    1. Voi kiitos ihanasta kommentista! Toivottavasti kirjoitat joskus kokemuksistasi, se voisi myös tuoda inspiraatiota ja toivoa muille jotka kamppailee ahdistuneisuuden kanssa. 😊

      Ihanaa loppukesää ja kaikkea hyvää sinulle! ❤️

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s